10 tips voor een betere website
Benieuwd hoe je jouw website kunt verbeteren? Lees in 10 tips hoe je dit doet.
1. Laat elke beslissing die je maakt op je website in teken van je bezoeker zijn.
Probeer te denken als een bezoeker op je website. Wat zou voor de bezoeker het beste werken? Vraag mensen om je heen, gebruik een feedbackmogelijkheid op je website en bekijk jullie websitestatistieken.
2. Iedereen doet mee!
Het is belangrijk dat jullie website voor iedereen toegankelijk is. Net zoals iemand met een rolstoel toegang tot het station of gemeentehuis moet hebben, moet iemand met minder of geen zicht goed door jullie website kunnen navigeren. Denk daarbij aan een goede koppenstructuur, toegankelijke pdf’jes, geen tekst op afbeeldingen, niet decoratieve afbeeldingen voorzien van een alt tekst en voldoende contrast op je website.
3. Zorg voor een goede introductie op elke pagina.
Geef aan wat de bezoeker op de pagina kan doen en verwachten. Voor zoekmachines zoals Google werkt een goede introductie om de pagina beter te indexeren.
4. Maak gebruik van een call to action button.
Een bezoeker op een pagina wilt graag zo snel mogelijk naar het gedeelte waar hij naar op zoek is; daarnaast heeft elke pagina een doel en kan je de bezoeker met zo’n button daar naar sturen. Het beste is om op elke pagina het liefst één, en niet meer dan twee call to action buttons te plaatsen. Bij te veel buttons raakt de bezoeker namelijk in de war: waar moet ik op klikken?
5. Maak goede beschrijvende linkjes
Nog steeds wordt “Klik hier” vaak gebruikt. Echter weten gebruikers dat ze op een linkje kunnen klikken. Het is daarom niet nodig om “Klik hier” op een link te gebruiken. Stel de gemeente Sloterburg heeft een pagina over een bouwvergunning met een linkje waar meer informatie is te vinden, wordt soms “Klik hier voor meer informatie” gebruikt, maar is “Informatie bouwvergunning Gemeente Sloterburg” een veel betere link. Het is namelijk duidelijk waar de link over gaat en wat je er kunt vinden.
6. Gebruik witruimte voor rust en overzicht
Witruimte geeft rust en overzicht. Bezoekers vinden hierdoor sneller de gewenste informatie. Door het gebruik van witruimte kun je belangrijke onderdelen van je website meer aandacht geven. Meer witruimte om een bepaald onderdeel geeft namelijk aan dat het een belangrijk onderdeel is. Een aanvullende tip is om het simpel te houden en te kiezen voor een zwarte of donkergrijze tekst.
7. Gebruik opsommingen en lijsten
Opsommingen en lijsten maken je pagina overzichtelijk en zorgen ervoor dat bezoekers snel de benodigde informatie kunnen lezen. Zorg er wel voor dat de lijsten niet te lang worden. Met maximaal zeven items in een lijst blijft het overzichtelijk.
8. Gebruik meta descriptions op zoveel mogelijk pagina’s
Een bezoeker van jullie website begint vaak in Google. Zorg ervoor dat daar de beschrijvingen van de zoekresultaten kloppen. Deze beschrijvingen worden meta descriptions genoemd. In onze websiteoplossing kun je deze beschrijving vullen in de teaser paragraaf of in de rechterkolom onder het kopje “meta tags”. Hoe meer pagina’s een meta description hebben, hoe beter het is. Om een begin te maken, kun je de homepage en de top 20 meest bezochte pagina’s voorzien van een meta description.
9. Laat gebruikers langer op je website door relevante content op pagina’s te tonen.
Naast dat je de bezoeker helpt om meer relevante content te tonen, is het ook een kans voor de organisatie om meer aan de bezoeker mee te geven. Je zult zien dat hierdoor ook de bounce rate op bijvoorbeeld nieuwsartikelen verlaagd wordt. De bounce rate is het percentage bezoekers dat binnenkomt op een bepaalde pagina en na het bezoek aan deze pagina de website meteen verlaat. Ook voor de Google indexatie van je website is het beter dat bezoekers langer op de website blijven.
10. Gebruik tools als Google Mijn Bedrijf en Google Search Console.
Het is aan te raden om zoveel mogelijk informatie over jullie organisatie en website mee te geven aan Google. In Google Mijn bedrijf kun je jullie adres en openingstijden aangeven, maar ook op reviews en vragen van gebruikers reageren. In de Google Search Console kan je bijvoorbeeld de sitemap doorgeven, een re-index van een bepaalde pagina aanvragen en ontdekken met welke zoektermen bezoekers op je website komen.
Vragen?
Wil je meer weten over websites en CMS? Of over de overstap naar onze websiteoplossing?