Gelijke kansen in de klas én het gemeentehuis
Toegankelijk onderwijs gaat over gelijke kansen om te leren en te groeien. Of je nu extra begeleiding nodig hebt, moeite hebt met lezen of juist floreert in een digitale leeromgeving: iedereen moet mee kunnen doen.
Datzelfde geldt ook voor overheidsdienstverlening. Inwoners moeten altijd en overal toegang hebben tot informatie en diensten — ongeacht hun achtergrond, beperking of digitale vaardigheden. Een aanvraag voor een paspoort of het doorgeven van een verhuizing mag geen problemen opleveren.

Week van de toegankelijkheid 2025
De Week van de Toegankelijkheid 2025 staat in het teken van toegankelijk onderwijs. Een mooi moment om de parallel te trekken: wat kan de overheid leren van hoe het onderwijs toegankelijkheid benadert?
Wat overheden kunnen leren van onderwijs
In het onderwijs weten docenten dat toegankelijk lesgeven meer is dan een boek in eenvoudige taal of een digitale tool. Het gaat ook om cultuur, houding en didactische keuzes: voortdurend rekening houden met verschillen in de klas.
Voor gemeenten geldt hetzelfde. Een website of digitaal formulier is pas echt toegankelijk als het, naast het voldoen aan WCAG 2.1 AA, ook bruikbaar en begrijpelijk is voor inwoners in de praktijk
Toegankelijkheid wordt pas zichtbaar als het landt in de dagelijkse praktijk. Gemeenten hebben daarin talloze kansen om direct verschil te maken.
Toegankelijkheid zit niet alleen in beleid of richtlijnen, maar vooral in de manier waarop je inwoners elke dag benadert.
Van beleid naar dagelijks doen
Een paar voorbeelden hoe gemeenten toegankelijkheid direct kunnen verbeteren:
- Taal die iedereen begrijpt
- Een uitnodiging voor de verkiezingen (her)schrijven op B1-niveau en laten proeflezen door inwoners die moeite hebben met lezen.
 - Belastingbrieven herschrijven met een duidelijke opbouw in stappen, aangevuld met infographics die de uitleg visueel ondersteunen.
 - Meertalige communicatie toepassen bij thema’s zoals afvalscheiding of schuldhulp.
 
 - Gedrag en houding
- Frontoffice-medewerkers trainen om signalen van laaggeletterdheid of beperkte digitale vaardigheden te herkennen.
 - Bewonersavonden toegankelijker maken door naast een standaard PowerPoint-presentatie ook andere vormen in te zetten, zoals filmpjes of een interactieve demonstratie.
 - Balieprocessen zo inrichten dat inwoners die moeite hebben met formulieren direct ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld door samen het formulier in te vullen.
 
 - Techniek die ondersteunt
- Online afspraakmodules die ook goed werken met toetsenbord en schermlezers.
 - Een duidelijke ‘help mij’-knop in het digitale loket, gekoppeld aan chat of hulplijn.
 - Automatische ondertiteling bij raadsvergaderingen of webinars (waarbij automatische ondertiteling wordt ingezet én gecontroleerd of aangevuld voor correcte weergave.)
 - Opties voor grotere lettertypes en beter kleurcontrast op de gemeentelijke website.
 
 
Deze voorbeelden laten zien: toegankelijkheid zit niet alleen in beleid of richtlijnen, maar vooral in de manier waarop je inwoners elke dag benadert.
Samen werken aan een toegankelijke overheid
Bij Shift2 geloven we dat toegankelijkheid geen vinkje is, maar een fundament voor inclusieve dienstverlening. Net als in het onderwijs stopt leren nooit: scholen evalueren en passen steeds aan. Voor gemeenten geldt hetzelfde: toegankelijkheid is geen eenmalig project, maar een doorlopend proces.
Benieuwd hoe jouw gemeente de stap kan zetten van ‘technisch voldoen’ naar écht inclusief? Neem contact met ons op en we denken graag met je mee.


