Teksten op B1-niveau? Liever Direct Duidelijk!

Geschreven door: Marina de Horn (eindredacteur Producten- en dienstencatalogus Felix)

We willen duidelijke teksten. Op onze website, in onze brieven. Teksten die onze lezers direct begrijpen. Teksten die direct duidelijk zijn. Taalniveau B1 is wat mij betreft daarbij niet (langer) zaligmakend. Tuurlijk: het is een goede richtlijn. Maar een perfect scorende tekst op B1 is niet per se direct duidelijk. En dat is toch wat we willen?

Marina de Horn
  • Je wilt op vakantie naar het buitenland. En daar is blijkbaar zo’n duur paspoort voor nodig. Als je dat dan aanvraagt, wil je gewoon simpelweg de stappen weten hoe je dat moet doen toch?  
  • Als je een brief krijgt over gemeenteheffingen, wil je gewoon weten waar je aan toe bent, nietwaar?
  • En zo ook met: huurverhoging, vrijwilligersvergoedingen, uitkeringen, werkzaamheden in je straat, verkiezingen, subsidieaanvraag, wel of geen uitbouw, enzovoorts enzovoorts.

Direct Duidelijke taal is geen ver-van-je-bed-show. Taal is voor iedereen een groot onderdeel van het leven. Laten we het dan vooral niet ingewikkeld maken. En ons niet vastzetten met ‘als de tekst B1-niveau is, dan is het goed’. Want dat is niet altijd zo.

Het is een ambacht

Direct duidelijk schrijven is een ambacht. Het is een kwestie van veel vlieguren maken. Niet van het eenmalig volgen van een achternamiddag-workshop of een enkele online training. Geen Jip en Janneketaal. Geen onsamenhangende simpele zinnen. Niet per se een hoge B1-score.
Het is de kunst om snel de kern van je boodschap te benoemen. Direct duidelijk te zijn. Overbodigheid achterwege te laten (ja ook die juridische onderbouwing: Verban die maar naar de bijlage). Door Direct duidelijk te zijn voorkom je trouwens ook de nodige bedrijfskosten: Want minder nazorg, minder telefoontjes naar het KCC en dus minder belasting van je backoffice.

3 Tips voor het schrijven van direct duidelijke taal: 

  1. Houdt altijd de lezer/ontvanger van jouw boodschap voor ogen. Stap in de schoenen van de ander. Kijk vanuit dat perspectief
  2. Het 4 ogen principe. Laat je collega meelezen en vraag of diegene snapt wat er staat
  3. Test je boodschap bij de doelgroep.

Kun je hulp gebruiken? 

Wij helpen je graag. Bij Shift2 geven wij lokale overheden advies over hoe je kunt blijven streven naar toegankelijkheid voor jouw online dienstverlening. Ben je benieuwd hoe? Neem dan vrijblijvend contact op. Wij vertelken je er graag meer over. 

Neem contact op

Recente artikelen

Lees hier onze blogs en nieuwsberichten
  • Hoe BAR Afvalbeheer hun online uitstraling compleet vernieuwde

    De BAR Afvalbeheer website vernieuwing zette een verouderde site om in een frisse, gebruiksvriendelijke en moderne online plek voor inwoners. Consultant Nick vertelt hoe het traject verliep, welke keuzes het verschil maakten en waarom de samenwerking zo bijzonder was.

  • Digitale toegankelijkheid verbeteren? Jij doet de content, wij de techniek

    Digitale toegankelijkheid verbeteren? Veel gemeenten lopen vast op technische drempels waar ze zelf geen invloed op hebben.
    Waarom lukt het niet om alles via contentbeheer op te lossen? Wat als de oorzaak van de problemen technisch is, in plaats van inhoudelijk?

  • Digitale toegankelijkheid: waarom het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is

    Digitale toegankelijkheid is niet de taak van één persoon of afdeling. Want wat als IT alles goed regelt, maar communicatie ontoegankelijk blijft? Of als er software wordt ingekocht zonder naar toegankelijkheid te kijken? In deze blog leggen we uit waarom digitale toegankelijkheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid is.